COLOUR CORRECTION

UNIKT GÄSTSPEL PÅ ETTAN, UPPSALA STADSTEATER! ENDAST TVÅ FÖRESTÄLLNINGAR!
5/9 2014 kl 19.00 och 6/9 2014 kl 18.00
Efter föreställningen 5/9 ges samtal med journalisten och Indienkännaren Per J Andersson i samarbete med Svensk-Indiska föreningen.
Boka biljetter på 018-146200 eller bokabiljett@uppsalastadsteater.se

DISKUTERA FÖRESTÄLLNINGEN MED OSS OCH VARANDRA!
I kommentarsfältet på denna sida kan du diskutera föreställningen med oss och med andra som har sett den!

Layout 03

OM FÖRESTÄLLNINGEN:
2012 blir en ung flicka utsatt för en brutal gruppvåldtäkt på en buss och dör av skadorna. Händelsen väcker enormt uppseende världen över. I Indien går några kvinna ur huse för att demonstrera. På andra håll rycker man på axlarna – “alla vet att det här händer varje dag, det enda som är unikt den här gången är att det hände en flicka från medelklassen och inte arbetarklassen.”
Men inget av detta har Sheila tid att bry sig om. Hennes föräldrars planer för hennes giftermål orkar hon heller inte engagera sig i. Nu ska hon till Bollywood och uppfylla sin dröm!

Colour Correction är ett unikt svensk-indiskt samarbete som i komediform undersöker kvinnors situation i Indien idag. Likaså undersöker vi den mediabilden av Indien och ställer frågan vad som formar vår förståelse av situationen där.

RESEARCH OCH VIDARE LÄSNING:
Här följer några av de artiklar, videor etc vi tittat på när vi gjort research för föreställningen. Läs, kommentera och diskutera gärna i kommentatorsfältet nedan!
Denna länksamling uppdateras kontinuerligt. Dela gärna med dig av eget material!

ARTIKLAR:
Danish woman gang-raped in Indian capital Delhi – BBC News http://m.bbc.com/news/world-asia-india-25740355
Delhi gang-rape: in India, anger is overtaking fear | Suzanne Moore | Commentisfree | The Guardian http://www.theguardian.com/commentisfree/2012/dec/31/delhi-rape-india-damini
Top 5 Countries with the Highest Rates of Rape http://m.ibtimes.co.uk/top-5-countries-highest-rates-rape-1434355
Newslaundry – Western Media’s Dangerous Obsession http://www.newslaundry.com/2014/07/01/western-medias-dangerous-obsession/
Epidemic: Indian Woman Was Gang Raped by 4 Cops, Another Found Hanging From Tree http://latest.com/2014/06/epidemic-indian-woman-was-gang-raped-by-4-cops-another-found-hanging-from-tree/

YOUTUBE:
18 again – Vagina tightning gel https://www.youtube.com/watch?v=rgqiO4sd848
Debatt mellan Gudrun Schyman och Jimmie Åkesson om ”importerade våldtäkter” https://www.youtube.com/watch?v=OUTYDCX82gQ

FÖRESTÄLLNINGEN I UPPSALA SEPTEMBER 2014

Nedan är en film från en av spelningarna på Uppsala Stadsteater 2014

 

BILDER:

Här är några pressbilder:

ccpres5

dsc_23ccpress452

ccpress3

ccpress2

 

 

HÄR ÄR ETT LÄRARMATERIAL TILL DE GYMNASIELÄRARE SOM KOMMER PÅ VÅRA SKOLFÖRESTÄLLNINGAR!
Frågorna kan användas som start på klassrumsdiskussioner om föreställningen. Vi kommer också gärna och besöker er klass för kostnadsfria samtal! Kontakta bjorn@bananteatern.se för info och bokning!

LÄRARMATERIAL

SVENSKA/LITTERATHISTORIA
1) Kan du skönja en struktur i manuset? Finns det en aristotelisk dramaturgi? Är berättelsen linjär eller cirkulär?
Kommentar: Ensemblen har själva en ambition att hitta en hybrid mellan linjärt berättande (vanligt i den västerländska traditionen) och cirkulärt (vanligt i indiska berättartraditioner.) Har de lyckats?

2) Kan du dra paralleller till andra verk i västerländsk kanon med samma tematik?
Kommentar: I speciellt slutscenen har ensemblen varit inspirerade av Ibsens Ett Dockhem.

3) Analysera manuset utifrån begreppen antagonist/protagonist.

4) Greppet pjäs-i-pjäsen, med skådespelare som bryter sig ur sin roll och kommenterar innehållet, har funnits sedan antiken. Finns det några paralleller till andra verk du känner till? Pjäser, romaner, verk inom andra konstformer?
Kommentar: Vi är självklart inspirerade av Berthold Brecht, och hundratals andra dramatiker kan nämnas som arbetar med samma grepp. Till exempe Jonas Hassen Khemiri kan nämnas som exempel på författare som gör samma sak med romankonsten.

SAMHÄLLSKUNSKAP

1) I vilken utsträckning kan vi lita på medias rapportering från till exempel Indien?

2) Riskerar media att spä på fördomar och därmed försvåra att samhällsproblem blir lösta? Kan media genom att rikta uppmärksamhet mot vissa problem hjälpa till med en lösning? Diskutera!

3) Har vem som helst rätt att representera vem som helst i en debatt? Jämför med den svenska hijab-debatten.

DRAMA

1) Vad är teaterns roll i samhället? Vad är konstnärens roll i samhället? Är det rätt att på statliga pengar göra en pjäs med ett politiskt budskap? Anser du att pjäsen tar ställning politiskt?

2) Ensemblen har som uttalad ambition att hitta nya former för teater, för att kunna ta sig an nya frågeställningar.
a) Fanns det element i föreställningen du upplevde som nyskapande? Vad har du sett förr?
b) Finns det frågeställningar som teatern behöver diskutera, men som du inte ser teater om? Vilka? Varför finns det inte teater om dessa?

3) Ensemblen har arbetat med devising, där ensemblen tillsammans skapar manus och där alla, såväl regissör, skådespelare som kostymör och scenograf är med i hela processen. Finns det några fördelar med detta arbetssätt, gentemot ett mer traditionellt där en dramatiker skriver en pjäs som en regissör tolkar och där skådespelare och resten av teamet följer regissörens vilja. Finns det några nackdelar?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s